LGB 4268 S

Wagon LGB 4268 S z dźwiękiem czyli krowy na pokładzie

Składy towarowe na dzikim zachodzie, poza towarami, paczkami i pocztą, przewoziły również zwierzęta hodowlane. Były to różnego rodzaju bydło, trzoda chlewna, ptactwo. Transport tych zwierząt koleją, na dość duże odległości, był zapewne dla nich bardzo męczący, zwłaszcza przy wysokich temperaturach. Budowano więc wagony transportowe z przewiewnymi ścianami aby zapewnić bezpieczeństwo transportu przy odpowiedniej wentylacji, jak na czasy końca XIX wieku. Wagony takie odwzorowano w skali 1:22,5 i jednym z nich jest właśnie LGB 4268 S.

Wagon LGB 4268 S z dźwiękiem

Przedmioty związane z kolejkami pojawiające się na aukcjach internetowych trochę zmieniają moje plany dotyczące kolekcjonowania. Do mojego składu towarowego Rio Grande na początku poszukiwałem okazyjnie zielonego wagonu LGB 4068 do przewozu inwentarzu. W trakcie poszukiwań natknąłem się na rzadko już spotykany, inny wagon LGB. Mianowicie był to żółty LGB 4268 S z analogowym dźwiękiem – jak głosił opis. Po dokładnym przeczytaniu informacji o wagonie, dowiedziałem się, że to dźwięk ryku krów “muuuu”. Akurat w tym samym czasie poszukiwałem metalowych kół na wymianę z plastikowych w całym taborze skali G. Tak się złożyło, że i wagon i koła były dostępne od tego samego sprzedawcy, tylko musiałem wygrać aukcję z kołami.

LGB 4268 S

Wagon LGB 4268 S, oznaczony jako LGB 4268 2 dotarł po kilku dniach w oryginalnym opakowaniu, które jak zawsze jest imponująco duże. Długość wagonu wraz ze sprzęgami to 35 cm. Ściany wagonu są imitacją ścian zbitych z desek co sprawia, że wagon ma prześwity zapewniające wentylację. Posiada przesuwne drzwi ułatwiające dostęp do środka, ponieważ w środku znajduje się moduł z dźwiękiem muczenia krów. Całość toczy się na metalowych kołach pobierających napięcie z szyn i przekazującymi je, poprzez zbieraki, do modułu dźwiękowego.

Testowanie modułu dźwiękowego w wagonie LGB 4268 S

Byłem bardzo ciekawy, jak działa dźwięk muczenia krów i wydawało mi się, że może to być zabawne. Pierwszą czynnością zatem, jaką zrobiłem po rozpakowaniu wagonu, było oczywiście sprawdzenie czy i jak muczą te krowy widmo – figurek krów niestety nie było.

Najpierw zdjąłem dach, żeby mieć wgląd w elektronikę i zobaczyć połączenia przewodów.

Powyższe zdjęcia pokazują moduł dźwiękowy zalany czymś czarnym (zapewne w celu minimalnej ochrony przed wilgocią). Układ firmy Massoth, nagranie krów “LGB Cows”. W prawym dolnym rogu pokrętło regulacji głośności, powyżej dwa niebieskie przewody do głośnika, wyżej szary terminal do podłączenia przewodów doprowadzających prąd z kół/torów, a za nim włącznik on/off. W prawym górnym rogu przewody do podłączenia baterii 9V, która jest baterią buforową. Oznacza to tyle, że gdy moduł się uruchomi zasilaniem z torów i zacznie muczeć, i zabraknie napięcia, to bateria podtrzyma cykl muczenia do końca. Przyjrzyjmy się kołom i zbierakom prądu.

Na czerwono zaznaczyłem metalowe wypustki, które zbierają prąd z kół. Są to zbieraki starego typu, ponieważ obecnie LGB używa innych, nie powodujących takiego dużego tarcia. Zbieraki dobrze przylegają do kół. Są zainstalowane po obu stronach wagonu. Oznacza to, że z każdej strony wagonu wychodzą dwa przewody (w sumie 4), które trzeba podpiąć do szarego terminala. O ile nie ma znaczenia polaryzacja za terminalem (są diody prostownicze na układzie), o tyle musimy konsekwentnie podpiąć do każdego wejścia odpowiednio przewody z prawych kół razem i z lewych kół razem. To dlatego by uniknąć zwarcia. Na szczęście przewody są oznakowane, choć bardzo mało widocznie. Po każdej stronie z jednego wychodzi cienka niebieska nitka. Ja oznaczyłem dodatkowo je białą taśmą.

LGB 4268 S Podłączenie zasiania do modułu dźwięku / LGB 4268 S sound module power connection

Mostek prostujący za terminalem zapewnia prawidłową polaryzację przy zasilaniu analogowym (w obu kierunkach jazdy) i cyfrowym przy prądzie przemiennym. Przewody zbierające prąd z dwóch stron wagonu zapewniają stały dopływ napięcia. Gdy z jednej strony nastąpi przerwa, np. przy przejeździe przez rozjazd lub brudny fragment torów, to druga strona ciągle dostarcza prąd.

I oto jest wagon gotowy do jazdy. Jeszcze tylko krowy w skali 1:22,5, ale to już innym razem.

<<< Powrót do artykułu głównego o pociągu towarowym Rio Grande

LGB Lehmann Gartenbahn, LGB 4268, LGB 4268S, LGB 4268 S, LGB cattle car, cattle car, LGB boxcar, boxcar, box car, LGB Viehwagen, Viehwagen, wagon z krowami, wagon z dźwiękiem, dźwięk w wagonie, LGB sound, sound car, sound boxcar LGB cattle sound, Kolejka ogrodowa PIKO G digital starter set kolejka piko piko digital piko zestaw cyfrowy kolejki piko Piko train piko trains kolejka elektryczna kolejki elektryczne piko starter set piko zestaw piko zestaw cyfrowy piko digital lokomotywa piko wagony piko piko wagony piko wagon piko zestaw piko set

LGB 4268 S

85 euro
9

Ogólna frajda

10.0/10

Kompletność

8.0/10

Realistyczność

9.0/10

Jakość wykonania

10.0/10

Płynność jazdy

8.0/10

Zalety

  • Przesuwne drzwi
  • Łatwy dostęp do regulacji głośności
  • Metalowe koła w zestawie
  • Podłączenie baterii buforowej
  • W miarę realistyczne muczenie krów

Wady

  • Brak modeli krów
  • Zbieraki prądu zwiększają tarcie
1+

Dodaj komentarz