Tory PIKO G

Tory PIKO G-Gleis skala 1:22,5 (Skala G)

W tym artykule przedstawię Tory PIKO G-Gleis skala 1:22,5 (Skala G) oraz ich rodzaje. Zestawy Startowe PIKO w skali G (np. PIKO 37111, PIKO 37105) zawierają tylko 12 sztuk torów łukowych pozwalających na ułożenie torowiska w kształcie okręgu o promieniu 60 cm. Moim zdaniem domyślnie w zestawie powinny znajdować się jeszcze dwa tory proste długości 60 cm (lub 2 razy po 32 i 28 cm), co pozwoliłoby na przyzwoity, jak na początek, layout. Zwłaszcza przy dłuższym składzie z trzema, czterema wagonami uruchomienie takiego pociągu na okręgu trochę przypomina psa goniącego własny ogon. Dlatego wraz z pierwszym zestawem startowym szczerze polecam zakup dodatkowych torów prostych, jeśli nie dwóch po 60 cm to chociaż dwóch po 32 cm, żeby połączyć je z łukami i stworzyć owal. A jeśli chcemy, żeby nasza kolejka elektryczna pokonywała dłuższą trasę, musimy zaopatrzyć się w dodatkowe tory dostępne w różnych kształtach i rozmiarach, w zależności od potrzeb.

Zanim jednak przejdziemy do rodzajów torów, chciałbym wspomnieć o jakości ich wykonania. Szyny zrobione są z mosiądzu, i mogą przetrwać długie lata na zewnątrz ze względu na dobrą odporność tego stopu metali na warunki atmosferyczne. Podczas wieloletniej ekspozycji na czynniki zewnętrzne pojawia się patyna, którą trzeba co pewien czas usuwać czyszcząc tory odpowiednimi środkami.
Podkłady pod szynami wykonane sa z wysokiej jakości plastiku, który łatwo nie ulega korozji ani znacznym odbarwieniom i deformacjom, które mogą być powodowane przez warunki atmosferyczne (bezpośrednie działanie słońca lub niskie temperatury). Stojąca woda deszczowa może w pewnym stopniu przyśpieszyć korozję mosiężnych szyn, dlatego najlepiej chronić torowisko przed deszczem zakrywając je podczas opadów, co zapobiegnie gromadzeniu się nadmiaru wody w łączeniach szyn i na ich górnej powierzchni.

Proste Tory PIKO G

Podstawowa długość toru prostego to 600mm. Jest to długość wyjściowa, którą można uzyskać w następujący sposób:
– 1 tor prosty PIKO 35208 o długości 600mm

 
lub
– 1 tor prosty PIKO 35200 o długości 320mm + 1 tor prosty PIKO 35201 o długości 280mm

 

Najdłuższy pojedynczy tor to:
– PIKO 36208 o długości 1200mm (tak jest – 1,2 m !), dodam, że nie jest lekki

 

Pozostałe długości torów:
– PIKO 35202 160mm,
– PIKO 35203 140mm,
– PIKO 35204 95mm – głównie do domykania i wykańczania torowiska.

Tory łukowe

Standardowo, na zbudowanie okręgu potrzeba 12 torów łukowych, co oznacza, że każdy ma skręt 30 stopni (360stopni / 12sztuk = 30stopni na sztukę). Różnica między poszczególnymi typami polega na promieniu okręgu:

PIKO 35211 G-R1 posiada najmniejszy promień, który wynosi 600mm. Są to tory dostarczane wraz z każdym zestawem startowym. Ze względu na “mały” promień doskonale nadają się do użycia wewnątrz oraz na niewielkiej przestrzeni w ogrodzie. Określenia “mały promień” i “niewielka przestrzeń” są oczywiście względne 🙂

PIKO 35213 G-R3 o promieniu 921mm dzięki czemu zakręty wyglądają bardziej natualnie, jednak cena tych torów jest o wiele wyższa niż PIKO 35211,

PIKO 35215 G-R5 o promieniu 1200mm i kącie 15 stopni, na okrąg potrzeba zatem 24 sztuki,

PIKO 35216 G-R5/7.5 o promieniu 1200mm i kącie 7,5 stopnia; służy do domykania i równoważenia torowiska oraz przedłużania rozjazdów G-WLR5, G-WRR5 opisanych poniżej,

PIKO 35217 G-R7 o promieniu 1564mm i skręcie 15 stopni, ze względu na rozmiar toru, 30 stopni skrętu sprawiłoby, że byłby on trudny w transporcie i motażu; dlatego do stworzenia okręgu potrzeba 24 takie tory.

Poniżej porównanie wielkości okręgów utworzonych z wyżej opisanych torów łukowych.

Okręgi tory PIKO G

 

Rozjazdy

Podstawowymi i najmniejszymi rozjazdami są rozjazdy:
G-WLR1 PIKO 35220 i G-WRR1 PIKO 35221. Zbudowane są z toru prostego 320mm i skrętu R-R1. Przełączane manualnie z możliwością zainstalowania mechanizmu. Nadają się do budowy torowiska wewnątrz oraz na niewielkiej powierzchni w ogrodzie.

 

Jeżeli chcemy, żeby rozjazdy i łuki wyglądały bardziej naturalnie, możemy pomyśleć o większych, bardziej kosztownych:
G-WLR5 PIKO 35222, G-WRR5 PIKO 35223, składające się z odcinka prostego 320mm+160mm = 480mm oraz łuku G-R5 22,5 stopnia. Aby dopełnić do łuku 30 stopni, należy dołożyć tor PIKO 35216 G-R5/7.5 o łuku 7.5 stopnia. Tor ten znajduje się w zestawie w pudełku z rozjazdem.

G-WLR7 PIKO 35226, G-WRR7 PIKO 35227 o długości odcinka prostego 600mm i łuku G-R7 22,5 stopnia. Aby dopełnić do łuku 30 stopni, należy dołożyć tor PIKO 35218 G-R7/7.5 o łuku 7.5 stopnia. Tor ten znajduje się w zestawie w pudełku z rozjazdem.

– I w końcu największe, najbardziej okazałe (i najdroższe – około 100 Euro za sztukę) rozjazdy łukowe G-BWL PIKO 35224 i G-BWR PIKO 35225. Łuk wewnętrzny ma promień 920mm i kąt 52,5 stopnia, łuk zewnętrzny promień 1243mm i miarę 37,5 stopnia. Oznacza to skręt R3 na łuku wewnętrznym i R5 na zewnętrznym.

Rynek wtórny rozjazdów innych niż podstawowe PIKO 35220 i PIKO 35221 nie jest duży i chcąc kupić większe i bardziej realistyczne tory, musimy w większości przypadków nabyć nowe. Na szczęście w sklepach internetowych można znaleźć promocje, obniżki kilkunastoprocentowe na tego typu rozjazdy.

Ciekawostka odnośnie geometrii

Biorąc pod uwagę, że wśród torów prostych PIKO G jest taki o długości 60 cm (PIKO 35208) możnaby przypuszczać, że krótszy tor będzie miał długość 30 cm. Jednak tak nie jest. PIKO, w przeciwieństwie do LGB, nie produkuje torów prostych w rozmiarze G o długości 300mm. Powód tego jest czysto matematyczny; chodzi o zachowanie geometrii układu na makiecie i zamknięcia bądź kontynuowania biegu całości layoutu bez przesunięć i zbędnych wygięć. Zilustruję to na prostym przykładzie:
– Weźmy tor łukowy 30stopni o promieniu 60mm skręcający na zachód i tor prosty ustawiony obok, biegnący na północ:

Jak widać w linii pionowej odległość między zewnętrznymi końcami toru łukowego wynosi 320mm.

Dodajmy do tego ten sam tor R1 skręcający z powrotem na wschód, wtedy układ znów będzie biegł prosto na południe, a koniec drugiego toru R1 zrówna się z linią końca toru 280 mm.

Lepiej ilustruje to przykład z rozjazdem:

Tory PIKO G schemat 04

Na zagranicznych portalach aukcyjnych można nabyć, w bardzo korzystnych cenach, używane i w dobrym stanie tory w skali 1:22,5. Przeważają tory LGB (Lehmann Garten Bahn), ponieważ ta firma specjalizuje się właściwie wyłącznie w kolejkach ogrodowych i modelach w skali G. Oba rodzaje torów (PIKO i LGB) zaś są kompatybilne pod względem łączenia i wykonane z tych samych materiałów. Tory proste LGB długości 300mm i łuki R1, w większych ilościach, możemy nabyć już po 10-15 zł za sztukę włączając w to koszt przesyłki międzynarodowej, który wynosi około 15-20 euro w zależności od masy i objętości.

 

 

PIKO 38820 PIKO G digital starter set kolejka piko piko digital piko zestaw cyfrowy kolejki piko

Piko train piko trains kolejka elektryczna kolejki elektryczne

piko starter set piko zestaw piko zestaw cyfrowy piko digital lokomotywa
piko wagony piko piko wagony piko wagon piko.  zestaw piko set Tory PIKO G Tory PIKO .G Tory PIKO G Tory PIKO G Tory PIKO G Tory PIKO G. Tory PIKO 1:22,5 Tory PIKO 1:22.5 Rozjazdy PIKO.  rozjazd PIKO Tory LGB PIKO Gleis LGB Gleis Spur G LGB Spur G PIKO rozjazd.y Rozjazd PIKO Zwrotnice łukowe PIKO Zwrotnica łukowa PIKO Rozjazd Łukowy PIKO Rozjazdy Łukowe PIKO

5+

4 myśli na temat “Tory PIKO G-Gleis skala 1:22,5 (Skala G)

  1. Hej,
    swietna stronka! Duzo przydatnych informacji. Mozesz mi powiedziec gdzie najlepiej kpic w dobrej cenie tory dla kolejki w skali G?
    Pozdrawiam i zycze powodzenia!

    1+
    1. Hej,
      Dzięki za odwiedziny.
      Tory w skali G kupuję zazwyczaj na niemieckim ebayu gdy pojawia się oferta z licytacją. Tak kupiłem większość swoich torów prostych i łuków LGB 15000.
      Większość aukcji dotyczy torów LGB ale, tak jak napisałem w artykule, sa kompatybilne z PIKO w skali G, więc można ja łączyć bez żadnych strat w przewodzeniu prądu i sygnału cyfrowego. Wybieraj zawsze ładne i dobrze zachowane tory, a jak masz wątpliwości to poproś o więcej zdjęć.
      Dodatkowo nowet, jeśli Sprzedawca z Niemiec nie oferuje wysyłki do Polski na aukcji to zawsze warto napisać i poprosić o wysyłkę za 17euro. W moim przypadku zawsze się to sprawdziło. W ten sposób, nawet z przesyłką, można kupić tory proste 300mm po 15zł za sztukę i łuki w podobnej cenie.

      0

Dodaj komentarz