BR 01

Lokomotywa parowa PIKO BR 01

Kolejnym parowozem do mojej małej kolekcji kolejek elektrycznych miała być lokomotywa parowa PIKO BR 01 z tendrem węglowym. Długo jadnak nie mogłem się zabrać za poszukiwania. Dopiero obejrzenie filmu “Morderstwo w Orient Expressie” przyniosło motywację. Mimo, że lokomotywa ciągnąca skład była innego rodzaju, to jednak parowóz PIKO BR 01 jest, wśród kolejek PIKO, najbardziej zbliżony do lokomotywy z filmu. Jest to parowóz pośpieszny (Schnellzug lokomotive) do stosowany do ciągnięcia składów wagonów osobowych. Prędkość rozwijana przez lokomotywę mogła przekraczać 100 km/h.

PIKO BR 01

Jako, że cena nowego parowozu to ponad 1000 zł, a ja chciałem mieć kolomotywe analogową, ponownie zatem udałem się na aukcje internetowe i po kilku tygodniach poszukiwań znalazłem taki, jaki chciałem. Używany parowóz PIKO BR 01 z lat osiemdziesiątych XX w. z oryginalnym opakowaniem. Wiedząc, że kolejki elektryczne PIKO nie tracą na jakości i sprawności, nawet po wielu latach prawidłowego użytkowania, można spokojnie nabyć używany model.

BR 01

 

PIKO BR 01 – opis

Pierwszy detal, na który zwróciłem uwagę, to koła ze szprychami łezkowymi, podobno rzadziej produkowane. Mój model nie posiada jednego wiązara, jednak to nie problem zamontować samemu, no i cena też była bardzo okazyjna. Kolejnym elementem, o którym dowiedziałem się czytając o tych lokomotywach BR 01, było to, że silnik znajduje się w tendrze i poprzez styki w sprzęgu z parowozem przekazywane jest zasilanie do przedniego oświetlenia. Czyni to samą lokomotywę bardzo lekką, lżejszą od modelu BR 55. Tender za to jest bardzo dobrze dociążony, a na dwóch parach kół znajdują się gumki zwiększające przyczepność do szyn. Całość porusza się już od najmniejszego napięcia i nieco szybciej niż BR 55. W rzeczywistości BR 01 mógł osiągać prędkość ponad 100 km/h, czyli o 20 km/h więcej niż BR 55. Jest to równiez odwzorowane w prędkości poruszania się obu lokomotyw. Dodatkowo silnik elektryczny BR 01 jest bardziej wydajny i chyba ma koło zamachowe. Teraz planuję poszukiwania wagonów osobowych pasujących do lokomotywy i zbudowanie własnego Orient Expressu.

 

PIKO BR 01

PIKO BR 01

PIKO BR 01

 

0

Dodaj komentarz